|
Hajónapló
A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.
A látszat nem elég. Interjú a pr-világszövetség elnökével
|
Mártonffy Zsuzsa, Figyelő, 2003. március 6.
A
pr feladata az imázs építésétől a tanácsadói szerep felé mozdul el -
véli Ceyda Aydede, a Nemzetközi PR Szövetség (International Public
Relations Associations - IPRA) elnöke.
- Az ön tapasztalatai szerint mi jellemzi ma a jó pr-gyakorlatot? -
A cél a bizalom építése, tehát mindenképpen legyen etikus, transzparens
és őszinte. Korábban a pr-os munkája inkább az öltözködési
tanácsadóéhoz hasonlított, aki megmondta az ügyfelének, hogy ha
karcsúnak akar látszani, viseljen feketét vagy hosszában csíkos ruhát.
Ma ilyen esetben személyi edzőként kell viselkednie, hogy valóban
lefogyassza az ügyfelet. A pr szerepe a külső „imázsépítőből” a
tanácsadó felé közelít. Az Enron-válság óta egyre inkább számít, hogy
mi van a látszat mögött.
- Hogyan kommunikáljon egy vállalat válság idején? -
Őszintén, tehát ismerje el, hogy válság van. Legyen átlátható, ne
titkoljon el semmit. Példának itt van szeptember 11-e: New York
polgármesterét, Rudolph Giulianit a világ legjobb válságmenedzserének
tartom.
- A vállalatok azt szeretnék, ha a sajtóban csak jó hírek jelennének meg róluk. Hogyan lehet ezt elérni? -
A világ bizonyos tájain, például Oroszországban, elterjedt gyakorlat az
újságírók lefizetése. Ez azonban egyáltalán nem etikus, és hosszú távon
visszaüt. Ha ugyanis egy újság mindig csak jót ír a cégről, a közönség
nem fog hinni neki. Az IPRA most készít egy felmérést arról, hogy az
egyes országokban mennyire átlátható a média.
- Mi a véleménye arról, ha a vállalatok megajándékozzák az újságírókat, vagy külföldi utakra viszik őket? -
Követendőnek tartom a Motorola gyakorlatát: náluk előírás, hogy az
ajándékok értéke legfeljebb 25 dollár lehet, és csak olyasmit adnak,
amit az újságíró a munkájához használ. Jó, ha egy cégnek van általános
koncepciója, azonban figyelembe kell venni a kulturális különbségeket
is. A mediterrán országokban vagy a Közel-Keleten például szokás
ajándékot adni a vendégnek. A Wall Street Journalnál pedig vannak
újságírók, akik egy kávét sem fogadnának el. Ami az utaztatást illeti:
ha az újságíró elfogadja a meghívást, a cégnek nem szabad erőltetnie,
hogy írjon is róla. Az is nagyon udvariatlan és etikátlan, ha a
vállalat megjelenés előtt látni akarja a kéziratot.
-
Egy nagy szervezetben sokszor az sem egyértelmű, hogy ki nyilatkozhat
egy adott kérdésről: a pr-os, vagy a témával foglalkozó szakember. -
Az ideális, ha a cég szóvivőt alkalmaz, aki médiatréninget kap,
tisztában van vele, milyen információkat várnak tőle, s mindig kész
interjút adni. Természetesen tökéletesen tájékozottnak kell lennie a
vállalat ügyeiről, és minden olyan információt megosztania a sajtóval,
amivel nem veszélyezteti a társaság érdekeit.
- Egyes cégek a kommunikációt külső ügynökségre bízzák. Lehet jó pr-t csinálni házon kívül? -
Ez a vállalat tevékenységétől függ. A vendéglátásban például szükség
van belső pr-felelősre. Ha viszont a termelés standardizált, vagy
szinte mindig ugyanúgy zajlik, akkor külső cégre is rábízhatják. Persze
a Levi`s vagy a Coca-Cola nem lehet meg belső pr nélkül. A kiszervezés
előnye, hogy egy külsős más szemmel néz a cégre, mint annak tagjai,
persze ez esetben nagyon jól kell informálni őt a vállalat ügyeiről. Ha
ügynökségre bízzák a kommunikációt, annak úgy kell gondolkodnia és
cselekednie, mintha a cég része lenne.
- Mi a szerepe
a vállalatvezetőnek a pr-ban? Egyes vezetők imádják a nyilvánosságot,
de jót tesznek-e ezzel a vállalat arculatának? - Ezt én
médiamániának nevezem. Ha az igazgató folyton szerepel, akkor „elkopik”
az arca. Persze, ha a cégvezető mindig rejtőzködik, akkor elfelejtik.
Tehát el kell találni a középutat.
- Ön honnan került a pr világába? -
Eredeti végzettségem szerint ipari mérnök vagyok, dolgoztam auditorként
az Arthur Andersennél, majd értékesítési menedzserként a Migro
áruházláncnál. A bostoni egyetemen kereskedelmi kommunikációt tanultam,
13 éve saját pr-ügynökségem van hazámban, Törökországban.
Mártonffy Zsuzsa A látszat nem elég. Interjú a pr-világszövetség elnökével. Figyelő, 2003. március 6.
|
|
|